Metodika k úpravě státní správy lesů

obrazek
26. srpna 2013 11:36, aktualizováno 31. ledna 2022 10:10, Mgr. Markéta Svobodová

Metodika k úpravě státní správy lesů

Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „lesní zákon“), zmocňuje k vydávání nařízení v těchto případech:

Upozornění: metodika se týká výlučně obcí s rozšířenou působností – podle § 47 odst. 1 písm. a) lesního zákona vykonávají státní správu lesů na obecní úrovni obecní úřady obcí s rozšířenou působností.

I.

Zpracování lesních hospodářských osnov

Zmocnění k vydání nařízení obce s rozšířenou působností v této oblasti je obsaženo v ustanovení § 25 odst. 2 lesního zákona:

(2) Záměr zadat zpracování osnovy vyhlásí orgán státní správy lesů obecně závaznou vyhláškou. Fyzické a právnické osoby vlastnící lesy o výměře menší než 50 ha (odstavec 1[1]) mají právo v termínu stanoveném orgánem státní správy lesů oznámit mu své hospodářské záměry a požadavky na zpracování osnovy.

Komentář3

Zákon v tomto ustanovení terminologicky již neodpovídá současné legislativě ČR, co se týče užití pojmu „obecně závazná vyhláška“. Záměr zadat zpracování osnovy se proto vyhlašuje formou nařízení obce (§ 11 odst. 1 zákona o obcích), neboť jde o výkon přenesené působnosti podle lesního zákona.

Pro zajištění stavu lesa a pro výkon státní správy lesů se pro všechny lesy o výměře menší než 50 ha ve vlastnictví fyzických a právnických osob, pokud pro ně není zpracován lesní hospodářský plán, zpracovávají lesní hospodářské osnovy (dále též „osnovy“). Osnovy se zpracovávají obvykle na deset let se stejnou dobou platnosti v určeném území (§ 25 odst. 1 lesního zákona)[2]. Jejich zpracování zadává orgán státní správy lesů. Tímto orgánem je dle ustanovení § 48 odst. 2 písm. d) lesního zákona úřad obce s rozšířenou působností („Obecní úřady obcí s rozšířenou působností zajišťují zpracování osnovy.“).

Na základě citovaného zmocnění vyhlašuje obec s rozšířenou působností svým nařízením záměr zadat zpracování osnovy. Vlastníci lesů, pro něž se tato osnova zpracovává, mají právo v termínu stanoveném v nařízení oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností své hospodářské záměry a požadavky na zpracování osnovy[3].

Podrobnosti o zadávání, zpracovávání a součástech lesních hospodářských osnov, o jejich změnách, o způsobu odvození závazných ustanovení osnov a o způsobu převzetí osnovy vlastníkem lesa stanovilo Ministerstvo zemědělství vyhláškou č. 84/1996 Sb., o lesním hospodářském plánování, vydanou na základě zmocnění v § 25 odst. 5 lesního zákona (dále jen „vyhláška“). Podle ustanovení § 13 této vyhlášky se záměr zadat zpracování osnovy, včetně vymezení zařizovacího obvodu, vyhlásí v dostatečném předstihu, nejméně však 18 měsíců před počátkem její platnosti. Současně se stanoví termín pro uplatnění záměrů a požadavků vlastníků lesa. Nejpozději 12 měsíců před počátkem platnosti osnovy musí být zpracování osnovy zadáno zpracovateli osnovy. Protože v případě zpracování osnov se jedná o veřejnou zakázku, musí být současně při výběru zpracovatele osnovy dodrženy postupy a lhůty vyplývající ze zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů.


Společná ujednání

Platnost a účinnost nařízení

Právní předpis obce nabývá platnosti vyhlášením. Dnem vyhlášení právního předpisu obce je první den jeho  zveřejnění ve Sbírce právních předpisů (ust. § 2 a násl. zákona č. 35/2021 Sb. o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů). Prvním dnem vyvěšení však může být až den schválení právního předpisu příslušným orgánem obce. Kromě toho  musí obec na své úřední desce (fyzické i elektronické) zveřejnit oznámení o vyhlášení nařízení ve Sbírce právních předpisů po dobu alespoň 15 dnů ode dne, kdy byl o vyhlášení vyrozuměn. Oznámení o vyhlášení nařízení obce s rozšířenou působností, zveřejní též obce ve správním obvodu obce s rozšířenou působností na úředních deskách obecních úřadů po dobu alespoň 15 dnů.

Právní předpis obce nabývá účinnosti

  1. patnáctým dnem po vyhlášení ve Sbírce právních předpisů, nebo
  2. pozdějším v něm výslovně stanoveným dnem, nebo
  3. výjimečně dřívějším v něm výslovně stanoveným dnem, nejdříve však dnem vyhlášení ve Sbírce právních předpisů, vyžaduje-li to naléhavý obecný zájem.

Kontrola nařízení obcí

Krajský úřad Plzeňského kraje je na základě § 125 zákona  č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, příslušný k dozorové činnosti nad vydáváním nařízení obcí. Při kontrole nařízení krajský úřad posuzuje, zda jsou tato vydávána v souladu se zákonem, popřípadě s jinými právními předpisy.

zpracováno ke dni 31. 12. 2021


[1] Pro zjištění stavu lesa a pro výkon státní správy lesů se pro všechny lesy o výměře menší než 50 ha ve vlastnictví fyzických a právnických osob, pokud pro ně není zpracován plán (§ 24 odst. 3), zpracovávají lesní hospodářské osnovy (dále jen "osnovy"). Osnovy se zpracovávají obvykle na deset let se stejnou dobou platnosti v určeném území. Jejich zpracování zadává orgán státní správy lesů.

2] Platnost osnov a jejich změn je vždy k 1. lednu kalendářního roku (§ 14 odst. 6 vyhlášky MZe č. 84/1996 Sb.)

[3] Při vyhotovování osnov zpracovatel přihlíží ke včas uplatněným hospodářským záměrům a požadavkům vlastníků lesa a dalších subjektů, pokud se jich zpracování osnov a navržené hospodaření v lese dotýká (§ 14 odst. 5 vyhlášky MZe č. 84/1996 Sb.)

 

Soubory ke stažení