Jste zde

Tunel Ejpovice byl slavnostně proražen

Stavbaři v sobotu 7. října 2017 prorazili poslední centimetry zeminy ve druhém tubusu budoucího nejdelšího železničního tunelu v Česku. Ten bude součástí nové dvojkolejné tratě z Rokycan do Plzně. Vlaky by jím měly začít jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí už za 14 měsíců, tj. na konci roku 2018.

Razicí stroj Viktoria vykoukl na povrch v Plzni-Újezdě rok po té, co se u Ejpovic zavrtal do země. Před zraky stovek lidí se prokousal poslední částí částečně odtěženého svahu a zbořil tak graffiti malbu zhotovenou pro tento slavnostní den. Na obří štít dlouhý 115 metrů se přišli podívat i náměstci hejtmana Ivana Bartošová a Pavel Čížek.

Jižní tubus dlouhý 4,1 kilometru se razil 16 měsíců do loňského června. Ražba severního tubusu, který je ještě o 33 metrů delší, trvala o čtyři měsíce méně. Stavební práce pokračují budováním spojovacích chodeb obou částí tunelu vzdálených mezi sebou cca 500 metrů, které budou sloužit jako únikové východy a pro trafostanice. Pak se bude pokládat dno a železniční svršek.

Tunel zkrátí úsek mezi Plzní a Rokycany o šest kilometrů a jízdu zhruba o devět minut.

Razicí štít se posunoval vpřed rychlostí od pěti do třiceti milimetrů za minutu. Největší denní postup byl 38 metrů. Řezná hlava o průměru 9,9 metru měla za minutu od 1,5 do 4,2 otáčky. Na hlavě je 55 řezných disků. Tunel je od sedmi do 70 metrů pod povrchem země. Tubusy jsou od sebe vzdálené deset až 35 metrů. Z obou se vytěžilo 600.000 metrů krychlových zeminy.

Fotogalerie: