Úspěchy nemocnic Plzeňského kraje v projektu Nemocnice ČR

04. prosince 2019 Mgr. René Zeithaml

Nemocnice Plzeňského kraje dosáhly velkého úspěchu i ve 14. ročníku celostátního hodnotícího projektu „Nemocnice ČR 2019“. Zejména Domažlická nemocnice, která dopadla ze všech hodnocených nemocnic nejlépe. Jednu z hlavních cen si převzali za celou Skupinu Nemocnice Plzeňského kraje i zástupci Stodské nemocnice.

Organizátor hodnotícího projektu organizace HealthCare Institute vyhlašovala nejlepší nemocnice v úterý 3. prosince 2019 v Praze v rámci prestižní odborné konference Efektivní nemocnice. Do projektu Nemocnice ČR je každoročně zapojeno zhruba 150 nemocnic akutní péče z celé republiky. Vyhlašovatel je dělí do kategorie velké fakultní nemocnice a kategorie střední a malé nemocnice.

Hlavními hodnocenými oblastmi jsou:

  • Bezpečnost a spokojenost hospitalizovaných pacientů
  • Bezpečnost a spokojenost ambulantních pacientů
  • Bezpečnost a spokojenost zaměstnanců
  • Finanční zdraví nemocnic
  • Online komunikace
  • Nemocnice pro život (letos nově)

Nemocnice Plzeňského kraje ovládly hned tři z uvedených oblastí a hlavně v hodnocení spokojenosti pacientů se ocitly i na dalších předních příčkách dílčích anket. Příklad? Rychlost a organizace přijetí pacienta do nemocnice, nejútulnější čekárna, spokojenost s přístupem lékaře nebo spokojenost s přístupem sestry aj.   

Úspěch v tomto projektu je především úspěchem zaměstnanců. Děkuji jim za jejich obětavost, nasazení i empatii, kterou dnes a denně projevují vůči pacientům, vůči lidem, kteří za nimi přijdou se zdravotním problémem a očekávají od nich nejen pomoc, ale i citlivý lidský přístup,“ říká šéf nemocnic Plzeňského kraje Marek Kýhos.

Předseda představenstva Domažlické nemocnice Petr Hubáček doplňuje, že úspěch v projektu je týmová práce nejen zdravotníků, ale všech zaměstnanců. „Od lékařů, přes sestry, terapeuty, sanitáře až po kuchaře, techniky či pracovnice úklidu. Výsledek má pro nás o to větší význam, že pořadí nesestavuje třeba na základě namátkových kontrol tým porotců, ale vyplývá přímo z hodnocení samotných pacientů prostřednictvím dotazníkového šetření,“ uvedl Petr Hubáček. Dotazníky letos v prvních třech kvartálech vyplnilo v krajských nemocnicích 6,5 tisíce pacientů.   

Ambulantní pacienti hodnotí například dobu čekání, srozumitelnost informací od lékařů či sester, jejich přístup k nim, úroveň soukromí při vyšetření nebo i útulnost čekáren. Také hospitalizovaní pacienti hodnotí jednání zdravotníků včetně toho, zda pacienta seznámili s navrženým postupem léčby či zákroku, zda včasně reagují na pacientovo přivolání nebo zda ověřují jeho jméno před podáním léku a zákrokem. Hodnotí se ale také pocit bezpečí na lůžkovém oddělení, rychlost přijetí a ubytování při plánované hospitalizaci, čistota pokojů, strava nebo i to, zda pacient v nemocnici nepřišel k jiné nemoci či infekci, s nimiž nebyl přijat.

Kategorii Online komunikace nehodnotí přímo pacienti, ale komise, která je složená ze specialistů na digitální média, novinářů zabývajících se zdravotnictvím a dalších expertů. Komise se shodla, že oproti loňsku došlo v posunu kvality zpracování i obsahu nemocničních webů.


Výsledky projektu Nemocnice ČR 2019

Bezpečnost a spokojenost hospitalizovaných pacientů     
   1. Karvinská hornická nemocnice
   2. Domažlická nemocnice
   3. Nemocnice Hranice 

Nemocnice pro život
   1. Domažlická nemocnice
   2. Klatovská nemocnice
   3. Karvinská hornická nemocnice 

Seznámení pacientů s riziky zákroku
   1.-2. Domažlická nemocnice
   1.-2. EUC Klinika ZlínKlatovská nemocnice
   3. Centrum kardiovaskulární a transplantační chirurgie Brno 

Zlepšení stavu pacientů při pobytu v nemocnici
   1. Fakultní nemocnice v Motole
   2.-3. Karvinská hornická nemocnice
   2-3. Domažlická nemocnice 

Nejútulnější čekárna
   1. Domažlická nemocnice
   2. Nemocnice Hranice
   3. Oblastní nemocnice Náchod 

Spokojenost s přístupem sestry (ambulantní pacienti)
   1. Klatovská nemocnice
   2. Domažlická nemocnice
   3. Oblastní nemocnice Náchod 

Bezpečnost a spokojenost ambulantních pacientů
   1. Domažlická nemocnice
   2. Klatovská nemocnice
   3. Oblastní nemocnice Náchod 

On line komunikace
   1. Stodská nemocnice - Nemocnice Plzeňského kraje
   2. Thomayerova nemocnice
   3. Domažlická nemocnice 

Organizace a rychlost přijetí pacienta do nemocnice
   1. Fakultní nemocnice v Motole
   2. Karvinská hornická nemocnice
   3. Domažlická nemocnice 

Reakce personálu na bolest ambulatních pacientů
   1. Domažlická nemocnice
   2.-3. Fakultní nemocnice Brno
   2.-3. Jesenická nemocnice 

Spokojenost s přístupem lékaře (ambulatní pacienti)
   1. Domažlická nemocnice
   2.-4. Klatovská nemocnice
   2.-4. Oblastní nemocnice Náchod
   2.-4. Centrum kardiovaskulární a transplantační chirurgie Brno