Novela zákona o ochraně spotřebitele má umožnit spotřebiteli snadnější řešení sporů s obchodníkem

obrazek
08. ledna 2016 10:40, aktualizováno 03. června 2022 08:49, Bc. Alena Šulcová

Dne 28. prosince 2015 nabyla účinnosti část zákona č. 378/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů a některé další zákony (zbývající část nabyla účinnosti 1. 2. 2016). Novela zákona je zaměřena na zpřesnění právní úpravy nekalých obchodních praktik, má dále posílit právní ochranu spotřebitelů ve vztahu k předváděcím akcím a umožnit spotřebitelům snadnější způsob řešení sporů s obchodníky v rámci mimosoudního řešení.

Mimosoudního řešení spotřebitelských sporů
Systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů by měl umožnit spotřebiteli snadnější přístup k řešení sporu s obchodníkem a to způsobem, který bude v porovnání se stávajícími nástroji levnější, méně formální a dostupnější. Na možnost využití mimosoudního řešení spotřebitelského sporu, který by mohl případně v budoucnu vzniknout z jimi uzavřeného vztahu, má prodávající povinnost spotřebitele zákonem stanoveným způsobem informovat.

Mimosoudní řešení sporů bude moci být zahájeno pouze na návrh spotřebitele, kterému vznikne spor s podnikatelem ohledně kupní smlouvy nebo smlouvy o poskytování služeb (spotřebitelský spor); klasickým spotřebitelským sporem jsou např. spory o uznání reklamace vad zakoupeného zboží. Předpokladem využití možnosti mimosoudního řešení spotřebitelského sporu je dále skutečnost, že se spotřebitel nejdříve pokusil spor řešit přímo s obchodníkem (např. podal reklamaci, která byla zamítnuta, uplatnil právo na odstoupení od smlouvy apod.). Návrh může spotřebitel podat nejpozději do 1 roku ode dne, kdy kontaktoval druhou stranu za účelem řešení sporu.

Subjektem, na který se budou moci spotřebitelé obracet s návrhem na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů je obecně Česká obchodní inspekce. Na základě pověření Ministerstva průmyslu a obchodu budou moci spory mezi spotřebitelem a prodávajícím řešit  mimosoudní cestou rovněž další subjekty -  právnické osoby založené nebo zřízené na ochranu spotřebitelů nebo profesní komory s povinným členstvím, které splní zákonem stanovené podmínky. Dalšími specializovanými subjekty k řešení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů jsou:

  • v oblasti finančních služeb finanční arbitr
  • v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb Český telekomunikační úřad a
  • v oblasti elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství Energetický regulační úřad.

Tyto subjekty povedou strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník, který jim bude případně nápomocen radou a názorem, nebude však ve sporu rozhodovat. Výsledkem řízení bude uzavření soukromoprávní dohody stran, která musí mít vždy písemnou podobu.

Pro ukončení sporu stanoví zákon lhůtu 90 dnů od jeho zahájení; lhůta může být u zvlášť složitých sporů prodloužena.  Řešení sporu může být ukončeno několika způsoby. Stranám sporu je dána možnost ukončit řešení především soukromoprávní dohodou. Řešení bude ukončeno ale také jednostranným prohlášením spotřebitele o ukončení své účasti v řízení, smrtí jednoho z účastníků nebo zánikem bez právního nástupce, jakož i marným uplynutím zákonem stanovené lhůty tj. v principu po 90 dnech od jeho zahájení.

Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů není zpoplatněno. Své náklady spojené s mimosoudním řešením sporu si budou strany hradit samy.

Povinnosti související s konáním předváděcích akcí
S cílem lepší ochrany spotřebitelů zákon nově rozšiřuje povinnosti související s pořádáním organizovaných akcí, při nichž prodávající hodlá prodávat, propagovat nebo nabízet výrobky nebo poskytovat služby (tzv. předváděcí akce). Prodávající bude muset spotřebitele a Českou obchodní inspekci, vedle již dané povinnosti oznamovat místo a termín konání akce a identifikaci nabízených výrobků nebo služeb, informovat také o ceně, za kterou budou tyto výrobky či služby spotřebitelům na organizované akci skutečně nabízeny.

Dalším opatřením ve prospěch ochrany spotřebitele je ustanovení, jímž zákon zakazuje prodávajícímu požadovat nebo přijmout během předváděcí akce nebo před uplynutím lhůty sedmi dnů od uzavření smlouvy od spotřebitele kupní cenu výrobku nebo služby nebo jiné adekvátní plnění. Porušení této povinnosti se považuje za závažné porušení právního předpisu a může být sankciováno nejen pokutou, ale podnikateli může být odebráno živnostenské oprávnění.