S postupem elektronizace a digitalizace veřejné správy přibývá možností, jak z pohodlí domova či vlastní kanceláře rychleji, bezpečněji a uživatelsky přívětivěji komunikovat na dálku s orgány veřejné správy a využívat elektronické služby státu.
Pro snadný a přehledný přístup k dostupným online službám veřejné správy slouží Portál občana, prostřednictvím kterého lze přistupovat např. k těmto službám a získat následující informace:
- výpis z bodového hodnocení řidiče
- výpis z Rejstříku trestů
- informace z katastru nemovitostí
- přístup k eReceptu
- podání daňového přiznání atd.
Aby mohl občan začít využívat služby, musí nejdříve v přihlášení prokázat svou totožnost. Pro vzdálené prokazování totožnosti pro využívání online služeb slouží identifikační prostředky, přičemž zvolený způsob přihlášení určuje i rozsah služeb, které jsou uživateli přístupné.
Od ledna 2021 je ověření identity pro přihlášení se k online službám státu rozšířeno o tzv. bankovní identitu. Klient banky se přihlásí stejným způsobem, jako se přihlašuje do svého internetového bankovnictví.