![](/Framework/Document.ashx?ID=99586&width=750&action=view)
Plzeňský kraj vyslal do Norska osm odborníků ve vzdělávání, kteří se dlouhodobě věnují talentovaným a mimořádně nadaným žákům, metodické podpoře ředitelů zřizovaných středních škol nebo dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků. Jejich úkolem bylo rozšířit své znalosti v oblasti vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, zejména žáků mimořádně nadaných a získat nové nápady pro práci s mimořádně nadanými žáky a inspiraci na aktivity, které bude možné využít v podmínkách vzdělávání v Plzeňském kraji.
Jednání se uskutečnilo ve městě Bergen, administrativním centru kraje Hordaland. Partnerskou institucí v rámci projektu se stal odbor školství úřadu Hordaland Fylkeskommune (www.hordaland.no). V rámci partnerství byla vytvořena pracovní skupina, kterou tvoří osm zástupců Plzeňského kraje a osm zástupců z norského Hordalandu.
K naplnění společných cílů projektu bylo důležité se nejprve seznámit s norským školským systémem, systémem podpory věnované žákům se speciálně vzdělávacími potřebami (včetně žáků mimořádně nadaných) a způsobům celoživotního vzdělávání pedagogických pracovníků. Členové pracovní skupiny a přizvaní hosté následně diskutovali o cílech společného projektu a o aktivitách vedoucích k jejich dosažení.
![](/Framework/Document.ashx?ID=99562&width=750&action=view)
![](/Framework/Document.ashx?ID=99563&width=750&action=view)
Návštěva střední školy Fyllingsdalen Videregaende skole (http://fyv.hfk.no) v Bergenu byla významným bodem celého programu jednání. Střední škola s 580 žáky a 80 zaměstnanci je v oblasti Hordaland výjimečná svou vzdělávací nabídkou. Škola je v souladu se svou vizí místem pro tělesnou i duševní spokojenost a prostorem pro učení. Poznání reálného prostředí školy, výuky, zaměření studia i ukázka práce se žáky byla pro tým z Plzeňského kraje cenným zdrojem inspirace a přispěla k ucelenému pohledu na celou oblast školství. V rámci návštěvy školy měli účastníci projektu možnost se seznámit se způsobem vzdělávání žáků v pečovatelských a zdravotnických oborech a v oboru zaměřeném na hudbu, divadlo a tanec. Výuka na této škole v maximální možné míře rozvíjí kreativitu žáků, schopnost komunikace a empatie.
![](/Framework/Document.ashx?ID=99566&width=750&action=view)
![](/Framework/Document.ashx?ID=99567&width=750&action=view)
![](/Framework/Document.ashx?ID=99588&width=750&action=view)
V rámci odpoledního bloku se pracovní skupina účastnila společného setkání žáků školy u příležitosti regionálních voleb v Norsku „Youth Election Debate“, během kterého žáci diskutovali o volebních programech jednotlivých politických stran. Během této diskuse rozvíjeli žáci své komunikační dovednosti, schopnost vyjadřování, ale také naslouchání a respektování odlišných názorů.
![](/Framework/Document.ashx?ID=99570&width=750&action=view)
Během návštěvy Hardanger maritime centre (https://fartoyvern.no) v nedalekém Norheimsund byla pracovní skupina seznámena s činností námořního centra, které nabízí vzdělávací aktivity žákům škol nad rámec běžné výuky. Žáci zde mají možnost seznámit se s historií lodní dopravy v Norsku a s postupem restaurování lodí. Členové pracovní skupiny si prohlédli jednotlivá pracoviště (truhlářskou a kovářskou dílnu). Zájem vzbudila zejména praktická ukázka výroby přírodních provazů a lan dle tradičních postupů. Námořní centrum slouží zároveň jako pracoviště odborného vyučování nadaným a manuálně zručným žákům, kteří zde nacházejí po studiu pracovní uplatnění. Toto centrum sbírá a dokumentuje původní postupy výroby lodí a vytváří vlastní učebnice, o které je celosvětový zájem.
![](/Framework/Document.ashx?ID=99571&width=750&action=view)
![](/Framework/Document.ashx?ID=99574&width=750&action=view)
![](/Framework/Document.ashx?ID=99575&width=750&action=view)
Návštěva Univerzity v Bergenu byla spojená s blokem přednášek Passion for Science – The Kavli Symposium 2019. Akce se účastnilo přibližně 500 vybraných žáků středních škol, kteří měli možnost diskutovat s laureáty Kavli ocenění za rok 2018 (Nizozemí, USA a Lotyšska) o nejnovějších poznatcích ve vědě a výzkumu v oblasti astrofyziky, nanovědy a neurovědy. Součástí návštěvy univerzity byla také diskuse o činnosti univerzity. Zástupci Plzeňského kraje velmi kladně hodnotili spolupráci středních škol a vysokých škol vytvářením tzv. univerzitních středních škol. Ty umožňují svým žákům studium některých předmětů na vysoké škole, což má pro žáky středních škol velký vliv na rozvoj jejich talentu a následně jim usnadňuje přechod na vysokou školu.
![](/Framework/Document.ashx?ID=99578&width=750&action=view)
![](/Framework/Document.ashx?ID=99579&width=750&action=view)
Představený program VilVite Science Centra (www.vilvite.no) pro nadanou mládež byl inspirací pro práci se žáky mimo školní vyučování. Centrum nabízí vědecké aktivity, které rozšiřují znalosti nadaným žákům a motivují je k dalšímu vzdělávání. Centrem projde ročně přibližně 150 žáků, kteří rozvíjí své schopnosti zejména v přírodovědných předmětech. Podpora rozvoje nadání směřuje nejen k samotným žákům, ale také k pedagogickým pracovníkům, kteří zde mohou načerpat inspiraci pro práci s nadanými žáky.
![](/Framework/Document.ashx?ID=99581&width=750&action=view)
Během závěrečného workshopu s přizvanými řediteli středních škol zrekapitulovali členové pracovní skupiny získané informace a diskutovali o postupu další spolupráce. Všichni účastníci první aktivity obohatili své znalosti v oblasti vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, zejména těch, kteří mají mimořádné nadání a získali inspiraci pro práci s nimi. Byly navázány osobní kontakty, které přispějí k efektivní práci v dalších aktivitách projektu. Druhá aktivita se uskuteční na území Plzeňského kraje v říjnu 2019.
![](/Framework/Document.ashx?ID=99584&width=750&action=view)
Projekt získal grant ve výši 66 000 € z Fondů EHP 2014-2021, programu Vzdělávání, které jsou financované Islandem, Lichtenštejnskem a Norskem.