Město a kraj se zavázali ke spolupráci při stavbě obchvatu Plzně

obrazek
29. dubna 2015 16:16, aktualizováno 15:16, Mgr. René Zeithaml

Svými podpisy ve středu 29. dubna 2015 stvrdili spolupráci při stavbě městského okruhu, úsek Křimická - Karlovarská za Plzeňský kraj hejtman Václav Šlajs a za město Plzeň primátor Martin Zrzavecký.

Koordinační smlouva k projektu „Městský okruh, úsek Křimická (Chebská) – Karlovarská v Plzni“ zavazuje Plzeňský kraj a město Plzeň ke koordinaci společného postupu při přípravě a realizaci tohoto projektu. Účelem uzavření smlouvy je zejména stanovení rozdělení investiční odpovědnosti za jednotlivé objekty stavby, sjednání podmínek financování projektu a také zásad vzájemného majetkového vypořádání.

Jedná se o dlouhodobě plánovanou stavbu, která má strategický význam pro město Plzeň i pro Plzeňský kraj a bude mít zásadní dopad do financí obou investorů.  Stavba je pokračováním stavby Městský okruh. I. etapa byla dokončena v září 2014. Také II. etapa bude připravovaná a realizovaná dvěma investory – Plzeňským krajem, zastoupeným Správou a údržbou silnic Plzeňského kraje a Statutárním městem Plzní, zastoupeným Odborem investic," uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jaroslav Bauer.

Druhá etapa městského okruhu (MO) je dlouhá 3,450 km, navazuje na dokončenou I. etapu u ulice Chebská v Plzni Křimicích a končí u ulice Karlovarská v Plzni Lochotíně. MO je navržený ve stejných parametrech jako I. etapa MO. Součástí stavby je 6 mostů, přičemž nejdelší je dlouhý 1,21  km přes údolí řeky Mže. Dále bude zřízeno 5 kruhových křižovatek, z toho největší bude na konci okruhu v napojení na Karlovarskou a Studentskou ulici. Je navržená šestiramenná spirálová okružní křižovatka o průměru 100 m.

Stejně jako pro I. etapu MO je nutné přeložit značné množství nadzemních i podzemních elektrických linek od velmi vysokého napětí 110 kV až po nízké napětí – bude překládáno 6 linek celkové délky cca 3,410 km. V současné době investoři požádali správce elektrických vedení – ČEZ Distribuce o přeložení do nových tras, ten si zajišťuje svoji projektovou přípravu i realizaci přeložek.

Dále bude nutné přeložit sdělovací kabely, kabely veřejného osvětlení, veřejné vodovody, dešťovou kanalizaci a také vysokotlaké a středotlaké plynovody. Součástí stavby jsou cyklostezky, biokoridory a další doprovodné stavby jako zastávky MHD, přeložky polních cest a další. Celkem je celá stavba rozčleněná na 95 stavebních objektů. Celkové investiční náklady stavby se předpokládají ve výši cca 1,500 mld. Kč, z toho pro SÚS PK připadá investiční podíl cca 1,0 mld. Kč. Projekt MO II. etapa bude zařazený do ITI/IROP. 

V březnu 2013 bylo na stavbu vydáno pravomocné územní rozhodnutí, o jeho prodloužení již Odbor investic MMP požádal. Ze strany města Plzně probíhají výkupy pozemků, které jsou nezbytné pro podání žádosti o vydání stavebního povolení.

V současné době je vydaný koncept projektu pro stavební povolení, projektant - Pragoprojekt Praha jej postupně rozesílá k vyjádření všem účastníkům stavebního řízení. Zahájení vlastní stavby závisí na rychlosti výkupů pozemků, nyní se předpokládá v roce 2018. Postupové termíny přípravy a realizace budou uvedené v připravené Koordinační smlouvě mezi oběma investory.