Metodika k vydávání tržního řádu
Zákonné zmocnění
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, obsahuje v § 18 zmocnění k vydání tržního řádu. Zákon stanoví obligatorní i fakultativní náležitosti tržního řádu.
„§ 18
-
Obec může vydat tržní řád formou nařízení obce29f). V tržním řádu vymezí místa pro nabídku a prodej zboží (dále jen „prodej zboží“) a pro nabídku a poskytování služeb (dále jen „poskytování služeb“) mimo provozovnu určenou k tomuto účelu rozhodnutím, opatřením nebo jiným úkonem vyžadovaným stavebním zákonem29g). Těmito místy jsou tržnice a tržiště (dále jen „tržiště“).
-
Obec může tržním řádem vymezit
-
kapacitu a požadavky na vybavenost tržišť,
-
dobu prodeje zboží a poskytování služeb na tržišti,
-
pravidla pro udržování čistoty a bezpečnosti na tržišti,
-
pravidla, která musí dodržet provozovatel tržiště k zajištění jeho řádného provozu, nebo
-
pravidla, která musí dodržet provozovatel tržiště pro zajištění řádného užívání tržiště osobami s omezenou schopností pohybu nebo orientace.
-
Obec může tržním řádem dále
-
rozdělit tržiště podle druhu prodávaného zboží nebo poskytované služby, nebo
-
stanovit, že se tržní řád nevztahuje na některé formy prodeje zboží nebo poskytování služeb prováděných mimo provozovnu.
-
Obec může nařízením obce29f) stanovit, že některé formy prodeje zboží nebo poskytování služeb prováděné mimo provozovnu jsou v obci nebo v její části zakázány.
_________________
29f) § 11 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
29g) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.“.
Komentář
Účelem právní úpravy je možnost regulace stánkového prodeje s ohledem na místní potřeby obyvatel obce a zamezení živelnému rozvoji stánkového prodeje bez možnosti obce regulovat v případě potřeby nežádoucí stav.
Ustanovení § 18 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), bylo několikrát novelizováno. K poslední novelizaci došlo zákonem č. 289/2017 Sb. s účinností od 30. 9. 2017. Z důvodové zprávy k zákonu č. 289/2017 Sb.: „Předmětná úprava je navržena především za účelem odstranění některých výkladových nejasností stávající právní úpravy. Stanovuje se výslovně, co tržní řád vymezuje obligatorně a co fakultativně; do oblastí, které lze tržním řádem vymezit, se na doporučení Ministerstva pro místní rozvoj doplňují pravidla, která je třeba ze strany provozovatele tržiště dodržet, aby tržiště mohly řádně užívat i osoby s omezenou schopností pohybu. Dále se užitá terminologie slaďuje s platnou úpravou stavebního zákona a s ohledem na aplikační praxi se výslovně stanovuje, že zákaz některých forem prodeje nebo poskytování služeb mimo provozovnu je možno stanovit i nařízením obce.“
V tržním řádu lze mimo jiné zakotvit, že některé formy prodeje zboží a poskytování služeb (např. pochůzkový a podomní prodej) jsou v obci nebo její části zakázány. Zákaz některých forem prodeje nebo poskytování služeb mimo provozovnu je pak možno stanovit i „samostatným“ nařízením obce vydaným na základě ustanovení § 18 odst. 4 zákona č. 455/1991 Sb.
Tržní řád vydaný formou nařízení obce dle § 18 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), může na území obce upravovat pouze prodej zboží a poskytování služeb, na které se vztahuje živnostenský zákon. Nemůže tak upravovat zejména činnosti vyjmenované v § 3 stejného zákona, které nejsou živností. (podle rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 8. 2017, čj. 9 As 174/2016 - 23).
Kontrola nařízení obcí
Krajský úřad Plzeňského kraje je na základě § 125 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, příslušný k dozorové činnosti nad vydáváním nařízení obcí. Při kontrole nařízení krajský úřad posuzuje, zda jsou tato vydávána v souladu se zákonem, popřípadě s jinými právními předpisy.
zpracováno ke dni 31. 12. 2021