Vernisáž výstavy Anatomie skoku do prázdna – Rok 1968 a výtvarné umění v Československu

obrazek
21. června 2018 14:39, aktualizováno 13:39, Mgr. René Zeithaml

V úterý 19. června 2018 byla v Masných krámech v Plzni zahájena výstava představující odraz Pražského jara a srpnové okupace 1968 v československém výtvarném umění. Výstavu připravenou ve spolupráci s Museem Kampa zahájil ředitel Západočeské galerie v Plzni Roman Musil a mezi úvodními řečníky byli hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard, náměstek primátora města Plzně Martin Baxa a ředitel Nadace Jana a Medy Mládkových – Musea Kampa Jan Smetana.

Výstava je k vidění do 16. září 2018, otevřeno je denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.

Rok 1968 je nejen rokem kulminace tzv. obrodného procesu v československé společnosti, ale zároveň také vyvrcholením emancipace československého umění, které se začalo sebevědomě zapojovat do mezinárodních struktur umělecké scény.

Výstava Anatomie skoku do prázdna je soustředěna na léta 1966 až 1973. V pěti částech ukazuje změny, jimiž Československo prošlo v několika krátkých letech – od společnosti, která se začínala chovat jako občanské společenství západního typu, přes společnost šokovanou absurdní invazí vojsk Varšavské smlouvy a o pět měsíců smrtí Jana Palacha až po společnost rezignovaně přijímající normalizační restrikce. Výstava představuje více než 140 děl, jejichž vznik přímo souvisí s událostmi této doby nebo jsou podvědomou reakcí na situaci v Československu. K vidění jsou díla Jiřího Koláře, Zbyška Siona, sester Válových, Karla Nepraše, Václava Boštíka, Jana Koblasy, Mikuláše Medka či Olbrama Zoubka.

Fotogalerie: