Dne 19. 8. 2020 byla Krajskému úřadu Plzeňského kraje (dále jen „KÚPK“) doručena žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Požadovány byly následující informace (citujeme):
- zda Hejtman kraje využil během nouzového stavu, který byl vládou vyhlášen od 12. března do 17. května 2020, možnosti nařídit pracovní povinnost studentům pracovním příkazem na základě § 14 odst. 4 písm. a) krizového zákona,
- pokud ano, tak Vás dále žádám o informace
- podle jakého klíče byli studenti, jimž byla pracovní povinnost uložena, vybíráni (například pobyt na území kraje, aktivní studium na území kraje, studium vybraných oborů, předchozí dobrovolnická činnost atp.),
- jakým způsobem byl studentům pracovní příkaz doručován,
- na jakou práci, případně do kterých institucí, byli studenti a studentky přidělováni,
- kdo byl pověřen jejich vedením na místě výkonu pracovní povinnosti (např. zadávání konkrétních úkolů, dohled),
- zda byli studenti za pracovní povinnost odměňováni, pokud ano, zda na základě ustanovení § 35 krizového zákona, nebo na základě pracovněprávních dohod,
- jakým způsobem byla studentům rozvrhována pracovní doba,
- jakým způsobem byla se studenty řešena ochrana bezpečnosti a zdraví při práci,
- zda se studenti k výkonu takto uložené práce dostavili a zda úřad případně řešil nerespektování pracovní povinnosti,
- zda spolupráce s těmito studenty dále pokračovala po ukončení krizového stavu.
- Pokud je odpověď na první otázku záporná: Zda kraj využil v období nouzového stavu studentů, dobrovolnických organizací nebo spolupráce se středními, vyššími odbornými školami a vysokými školami.
- Zda byla pracovní povinnost v době nouzového stavu nařízena i jiným osobám než studentům.
- Zda kraj vydal v souvislosti s pracovní povinností nějaké obecně závazné předpisy.
K jednotlivým bodům žádosti KÚPK sdělil následující:
1. Ano, hejtman Plzeňského kraje této možnosti využil. Studenti byli zařazeni na výpomoc do oblasti sociálních služeb.
2.
- Klíčem k výběru studentů byl pobyt na území kraje a aktivní studium na území kraje; naopak vybíráni nebyli studenti, kteří v době nouzového stavu již v sociálních službách pracovali či v nich vykonávali dobrovolnickou činnost a dále studenti, kteří by výkonem pracovní povinnosti ohrozili sebe či osoby jim blízké.
- Pracovní příkaz byl doručován poštou; v případě dohody se studentem byl pracovní příkaz (opatřený elektronickým podpisem hejtmana) doručován též emailem.
- Studenti byli přidělováni k výkonu práce sociálního pracovníka a pracovníka v sociálních službách.
- Vedením studentů na místě výkonu pracovní povinnosti byl pověřen poskytovatel sociálních služeb, u nějž byla pracovní povinnost vykonávána.
- Studenti byli odměňováni dle § 35 krizového zákona.
- Studentům byla pracovní doba rozvrhována poskytovatelem sociálních služeb, u nějž byla pracovní povinnost vykonávána, a to po dohodě s jednotlivými studenty.
- Ochranu bezpečnosti a zdraví při práci se studenty odpovídajícím způsobem řešil poskytovatel sociálních služeb, u nějž byla pracovní povinnost vykonávána.
- Studenti se k výkonu uložené práce dostavili.
- Spolupráce po ukončení krizového stavu nepokračovala.
4. Pracovní povinnost nebyla v době nouzového stavu nařízena jiným osobám než studentům.
5. Plzeňský kraj v souvislosti s pracovní povinností obecně závazné předpisy nevydal.
V souvislosti s předmětem žádosti KÚPK dodal, že v oblasti zdravotnictví probíhala pomoc pouze na bázi dobrovolnosti. Plzeňský kraj využíval studenty či jiné dobrovolníky a spolupracoval se středními, vyššími odbornými a vysokými školami, a s dobrovolnickými organizacemi, resp. tuto spolupráci si především zajišťovaly jednotlivé zdravotnické subjekty.