Elektronické úřadování

obrazek
22. září 2005 09:41, aktualizováno 08:41, Mgr. Jana Filípková
 

 

 

Projekt VIRTUOS je iniciativou Plzeňského kraje v oblasti zjednodušení komunikace občana se samosprávou. Jak dokazuje následující graf, nejčastěji občané přicházejí do úředního styku s obecními a městskými úřady (cca. 60%). Právě v této oblasti chce Plzeňský kraj ve spolupráci s projektem eStat[1] zjednodušit život občanů a současně zefektivnit výkon samosprávy. Ročně se jen na území Plzeňského kraje jedná řádově o 2 miliony různých podání. Závěry a výsledky projektu jsou přenositelné v případě zájmu do ostatních krajů.

 

Za realizaci projektu je zodpovědná náměstkyně hejtmana Plzeňského kraje Mgr. Olga Kalčíková. Financování projektu je zajištěno částečně s evropských fondů, z části z rozpočtu Plzeňského kraje a partnerů projektu. Pokud bude projekt podpořen Regionální radou Regionu soudržnosti NUTS II Jihozápad, bude v průběhu podzimu vypsána veřejná zakázka na dodavatele projektu a v první polovině příštího roku bude zahájena zhruba roční implementace projektu. Přesto, že je projekt zatím řešen pilotně pro 5 vybraných  úřadů v Plzeňském kraji (KÚPK, Úřad městského obvodu Plzeň 4 Doubravka, Městský úřad Klatovy, Městský úřad Nýrsko a Obecní úřad Štěnovice), je cílem v letech 2007 a dále, zajistit rozšíření na všechny obce v kraji, které o tento systém projeví zájem.

Nejnavštěvovanější úřady v PK a v ČR

 

Elektronizace podání u obecních a městských úřadů je obtížnější než u agend v gesci ministerstev. Na rozdíl od nich nedisponují obce finančními rozpočty na budování komplikovaných a sofistikovaných služeb umožňující elektronická podání.

 

Cíle projektu:

·         zkvalitnit a usnadnit komunikaci občanů s úřady a institucemi obce vytvořením komunikační platformy občan – úřad, úřad – úřad

·         zřídit kontaktní místa samosprávy s kapacitním připojením k internetu za účelem řešení podání z kteréhokoli kontaktního místa na kterýkoli úřad veřejné správy – postupný proces

·         realizovat nové interaktivní služby samosprávy pro občany a návštěvníky měst zejména z pohledu řešení životních situací a informovanosti o žádostech, které úřad vyřizuje

·         povýšit elektronickou podatelnu pro zajištění skutečné elektronické komunikace mezi občany a samosprávou

·         integrovat elektronické komunikační prostředí s interními informačními systémy jednotlivých úřadů tak, aby bylo dosaženo plnohodnotného procesu vyřízení požadavku v elektronické formě

·         pilotní řešení s cílem postupného rozšíření na všechny obce, které mají zájem

·         nezávislé na územním členění

 

Pro potřeby projektu byla zpracována legislativně ekonomická studie, která identifikovala řádově 800 druhů různých podání, která lze na obecních a městských úřadech podat. Z nich byly vybrány podání, které je možno v souladu s platnou (ale i připravovanou) legislativou elektronizovat. U takto zúžené množiny pak následovalo určení četnosti jejich využívání občany. Z původní množiny 800 podání bylo tímto způsobem vybráno 58 podání, která jsou vhodná pro okamžitou elektronizaci.

 

 

 

 

 



[1] Projekt eStat.cz zastřešuje občanské sdružení Becario. Záměrem projektu eStat.cz - efektivní stát  je získat konsensuální koncept, na němž se mohou po odborné stránce shodnout politická i hospodářská reprezentace a jehož realizace přinese jednu z klíčových reforem nezbytných pro příští vzestup České republiky. Tvůrci projektu eStat.cz podporují a prosazují elektronické úřadování.