Korupční index 2007-2010 průhlednosti veřejných soutěží

obrazek
30. listopadu 2010 11:47, aktualizováno 10:47, Mgr. René Zeithaml

Server Aktuálně.cz prošel tři roky zpětně způsob, jak krajské vlády utrácely peníze určené na stavby silnic II. a III. tříd a sestavil tabulku Korupčního indexu z let 2007-2010, kde se Plzeňský kraj umístil na prvním místě.
Samospráva každého z regionů má od Evropské unie k dispozici 3 až 5 miliard na opravy a stavby silnic II. a III. třídy. Utratit je musí do roku 2013.
Aktuálně.cz při své analýze využilo unikátní databáze evropských zakázek a hodnotilo jejich efektivitu podle pravidel, které doporučili vládní experti.
Základní přístup stanovil premiérův poradce Jan Pavel, podle kterého jsou zakázky nejvíc efektivní, když je veřejná soutěž otevřená všem zájemcům. „Čím menší otevřenost soutěže, tím roste konečná cena veřejné zakázky,“ napsal Pavel v odborné studii.
 „Ohromné prostředky, které tečou přes veřejné zakázky, nutně přitahují i různé nepoctivce, kteří se snaží získat větší díl na veřejných prostředcích, než jaký by jim v otevřené soutěži připadl,“ doplňuje spolupracovník Transparency International Radim Bureš.
Některé kraje na své silnice vypisují pouze užší řízení, do kterého úředníci přizvou pouze pět předem vybraných firem.
„Volba užšího zadávacího řízení zvyšuje dosaženou cenu o 19,8 % ceny předpokládané,“ upozorňuje Pavel. Na Ústecku skutečně všechny firmy nabízejí skoro u všech zakázek vyšší cenu, než chtěl kraj zaplatit.
Tomáš Sedláček z vládní rady NERV přitom tvrdí, že soutěž zvyšující cenu zakázky je prostě nepřípustná. „Pokud firmy nenabídnou nižší částky, než je poptávková cena, tak se má soutěž prostě zrušit,“ doporučuje.
Pavel tvrdí, že se cena sníží, pokud se o ni přihlásí víc zájemců. „Každý další nabízející způsobuje pokles dosažené ceny o 4,4 % ceny předpokládané,“ uvedl ve své studii.
Tento efekt se podařilo dosáhnout u některých zakázek na Plzeňsku, Vysočině, Pardubicku a ve středních Čechách. Do jejich soutěží se hlásí až přes deset zájemců. Například Ředitelství silnic a dálnic se obvykle spokojí se čtyřmi zájemci.
Často dochází k využívání tzv. víceprácí. V praxi to znamená, že určitá firma vyhraje soutěž nízkou cenou, pak ale prokáže vyšší stavební náklady vinou nepříznivého terénu. Kraj či magistrát přirážku obvykle obratem vyplatí a tím překročí cenu, za kterou chtěl silnici původně postavit. „Není důvod zvyšovat dohodnuté ceny. Firmy mohou terén předem prozkoumat a nést samy riziko podnikání,“ tvrdí Sedláček.
Podle pravidel citovaných ekonomů oznámkovalo Aktuálně.cz všechny krajské dopravní stavby z let 2007-2010 známkou od jedničky do pětky. Pětku dostala veřejná soutěž, které nejvíc poručila transparentní pravidla a tím se vystavila největšímu riziku korupce.
Korupční index jednotlivých krajů vychází z průměru jednotlivých staveb.

Zde si prohlédněte známky pro kraje:

Korupční index 2007-2010 (známky Aktuálně.cz podle průhlednosti veřejných soutěží) 

Kraj

hodnota

Plzeňský kraj

1,67

Vysočina

2,73

Zlínský kraj

2,75

Středočeský kraj

2,88

Pardubický kraj

3,00

Moravskoslezský kraj

3,10

Olomoucký kraj

3,13

Karlovarský kraj

3,23

Jihočeský kraj

3,31

Královéhradecký kraj

3,68

Vláda ČR

3,83

Jihomoravský kraj

3,84

Praha

3,88

Liberecký kraj

4,00

Ústecký kraj

4,54

Postup hodnocení:
- Tabulka shrnuje parametry, podle kterých kraje resp. vláda rozhodovaly o investicích do dopravy.
- Výsledná známka je průměrem známek jednotlivých veřejných soutěží.
- Jedničku získala veřejná soutěž, které se zúčastnilo víc než deset zájemců a která snížila vypsanou cenu aspoň o patnáct procent.
- Dvojku získala soutěž, které se účastnilo 8-10 zájemců a která snížila vypsanou cenu aspoň o tři procenta.
- Trojku získala soutěž, které se účastnilo 5-7 zájemců a která minimálně snížila vypsanou cenu.
- Čtyřku dostala soutěž, které se účastnili 3-4 zájemci a při níž kraj resp. vláda zaplatily vyšší cenu, než poptávaly.
- Pětku dostala soutěž, které se účastnili 1-2 zájemci a která poptávanou cenu zvýšila nejméně o deset procent.
- Známka se zhoršila, pokud kraj resp. vláda později platili vítězi soutěže za tzv. vícepráce.

Celý článek na Aktuálně.cz si můžete přečíst zde