Náměstek hejtmanky Plzeňského kraje Jaroslav Bauer vystoupil na konferenci Doprava 2010

obrazek
15. dubna 2010 15:27, aktualizováno 14:27, Mgr. René Zeithaml

Náměstek hejtmanky Plzeňského kraje pro oblast doprava a patron konference Doprava 2010 Jaroslav Bauer vystoupil 15.dubna 2010 na této konferenci ve Sněmovním sále Plzeňské radnice na Náměstí Republiky.
Ve svém vystoupení nastínil problémy s financováním silniční sítě ve vlastnictví Plzeňského kraje.
Plzeňský kraj vlastní 4 605 km silnic II. a III. třídy, což je třetí nejvyšší podíl v rámci České republiky. Délka těchto silnic ve vlastnictví PK je dána nízkou hustotou osídlení, která je druhá nejnižší v ČR. V lidnatějších krajích, s malým podílem krajských silnic, zajišťuje silniční infrastrukturu prostřednictvím dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy stát, resp. Ředitelství silnic a dálnic. Délka silniční sítě v PK klade vysoké nároky na financování jejich oprav a údržbu z rozpočtu Plzeňského kraje. Podle firmy PAVEX, která vypracovává pro Plzeňský kraj finanční plány na následná období, by kraj musel k urychlení zlepšování stavu silniční infrastruktury investovat  ročně minimálně cca 750 - 800 mil korun.
Rozpočet Odboru dopravy KÚPK významně ovlivňují i platby dopravcům za ztráty ve veřejné dopravě. „Čím méně lidnatý kraj je, tím jsou nižší tržby a úhrady ztrát vyšší.  Plzeňský kraj tedy vzhledem k druhé nejnižší hustotě osídlení v ČR platí významně vyšší ztráty dopravcům v železniční a autobusové dopravě, než kraje hustě osídlené. Úhrady ztrát dopravcům ve veřejné dopravě zásadním způsobem ovlivňují rozpočty PK,“ uvedl náměstek hejtmanky Plzeňského kraje Jaroslav Bauer.
Zvýšený nárůst rozpočtů SÚS je způsoben vysokými náklady na zimní údržbu v zimních obdobích 2008/2009 a především 2009/2010 a k zajištění pozimních výsprav.
Velkou rozpočtovou zátěží se pro Plzeňský kraj stává předfinancování dotací z ROP – NUTS II – Jihozápad, kdy kraj nejdříve musí náklady na stavbu uhradit a po závěrečném vyhodnocení dostane vložené prostředky zpět. Náměstek Jaroslav Bauer upřesňuje „Plzeňský kraj není schopen předfinancovat ze svých současných daňových příjmů dotace. Aby tyto finanční prostředky z ROP využil, musí přijmout překlenovací úvěr, popřípadě úvěr od  EIB ve výši minimálně 1,5 mld. korun“.
Konference Doprava 2010 se konala v Plzni již po patnácté. Je určena zástupcům měst a obcí, řešitelům a investorům dopravních sítí, provozovatelům dopravy, výrobcům dopravních prostředků a zařízení a všem, kteří se dopravní problematikou zabývaji.