Plzeňský kraj chce zvýšit kvalitu cestování vlakem

obrazek
01. listopadu 2011 14:57, aktualizováno 13:57,

Hejtman Plzeňského kraje chce zlepšit podmínky pro cestující vlakem, proto příští rok kraj vypíše výběrová řízení na dopravce regionální dopravy na dvou elektrifikovaných tratích. Neprve kraj musí schválit notifikaci*, která má být vyhlášena rok před výběrovým řízením. Nový dopravce by pak mohl na trasách z Plzně do Chebu a z Plzně do Českýh Buějovic jezdit od přelomu let 2013 a 2014.

Na krajském úřadu Plzeňského kraje se včera sešli hejtman Milan Chovanec a jeho náměstek pro dopravu Jaroslav Bauer s Radimem Jančurou, který zastupuje železničního dopravce RegioJet. Setkání se uskutečnilo ve vztahu k připravovanému  výběrovému řízení, které chce vyhlásit Plzeňský kraj (PK). PK chce uvolnit pro volnou soutěž na dvě elektrifikované tratě a Radim Jančura se o záměru přijel informovat.

„Domnívám se, že to byla oboustranně přínosná diskuze, ze které vyplynulo, že se do výběrového řízení může přihlásit nejenom RegoioJet, ale také další firmy. Jak se ukazuje na příkladu trasy Praha – Ostrava, konkurence pomáhá zvyšovat kvalitu. I České dráhy k tomu přistupují tak, že kvalitu zvyšují. My chceme konkurenci pustit na trasy v Plzeňském kraji, aby se zlepšily podmínky pro naše cestující,“ říká Milan Chovanec.

 Do budoucna se plánují postupně i další výběrová řízení. Na řadu by měly přijít i další elektrifikované tratě, ale i páteřní motorové tratě. Ještě do roku 2019 budou obsluhu 60 procent regionálních tratí zajišťovat dopravci vzešlí z výběrového řízení. „Výběrová řízení budou vyhlášena tak, aby cena byla limitní a hlavně byla zvýšena kvalita. Podmínkou tedy budou nové soupravy. Podmínky výběrového řízení teď musíme dobře připravit. Aby se pak po letech nestalo, že součet cen vyplácených jednotlivým dopravcům vzešlým z tendrů nebyl vyšší než nyní,“ doplňuje Jaroslav Bauer.

 Plzeňský kraj se dosud řídil memorandem, které všechny kraje před dvěma lety uzavřely se státem. Memorandum mělo po dobu deseti let zajišťovat krajům od státu ročně celkem 2,6 miliardy korun plus inflaci na doplácení úhrad pro České dráhy. Za to kraje uzavřely většinově smlouvy s Českými Drahami na deset let. Kvůli škrtům hrozí, že stát tuto částku sníží. Pro Plzeňský kraj by to znamenalo snížení o 50 milionů korun. Memorandum ale umožňuje na některé tratě vypsat výběrová řízení. PK by je chtěl vyhlašovat společně se sousedními regiony, protože spoje projíždějí i do jiných krajů, například na jih Čech.

 

 

*notifikace=oznámení o zrušení