Českou republiku na základě náročného výběru reprezentoval na prestižní celoevropské soutěži „Evropské ceny prevence kriminality ECPA 2009“ projekt nominovaný Plzeňským krajem a Krajským ředitelstvím policie Západočeského kraje „GhettOut- trenažer životních strategií“, který realizuje Společnost Tady a teď.
Letošní téma bylo orientované na prevenci kriminality a viktimizaci mezi dětmi a mladistvými se zaměřením na školu, kyberprostor a rekrutování do kriminálních skupin.
Mezinárodní porota pod švédským předsednictvím vybírala ze 17 projektů, které reprezentovaly členské země EU. V náročném porovnávání zvítězil finský projekt „KiVa – Anti-Bullying Programme“. Ovšem mezinárodní porota se rozhodla udělit i zvláštní ceny originálním projektům. Ocenění poroty za inovativní a originální přístup k problematice sociálně vyloučených lokalit získal projekt Ghettout.
Ocenění z rukou švédské ministryně spravedlnosti převzala ve středu 9. prosince ve Stockholmu ředitelka SPOLEČNOSTI TADY A TEĎ Michaela Hirtová.
„Je to pro nás velká čest, že jsme ocenění získali“, říká Michaela Hirtová. „Také nás velmi potěšilo, že již během dne nás kontaktovali představitelé jiných zemí a projektů a projevovali zájem o náš projekt, který by rádi použili při práci s dětmi a mladistvými. Zajímali se o anglický překlad hry. Rádi bychom se teď tedy zaměřili na získání finančních prostředků, z kterých bychom mohli překlad a programování zaplatit.“
Na snímku uprostřed švédská ministryně spravedlnosti s ředitelkou společnosti Tady a teď, o. p. s. Michaelou Hirtovou a s ředitelem pobočky Člověk v tísni, o. p. s regionální pobočky Plzeň Tomášem Hirtem
Cílem vítězného projektu hry „GhettOut – trenažer životních strategií“ je ovlivnit děti staršího školního věku tak, aby byly v budoucnu schopné na základě předaných informací předcházet situacím, které by mohly zapříčinit nebo prohloubit jejich sociální dopad. Jako nástroj k dosažení tohoto cíle slouží počítačová hra GhettOut, která simuluje sociální realitu na okraji společnosti www.ghettout.cz.
Hra obsahuje prvky z oblasti problematiky užívaní návykových látek, zadlužování, bydlení apod. stěžejním momentem je rozhodování mezi nelegálními a legálními činnostmi, které jsou však krátkodobě výhodnější. Hráči musí zvolit takovou životní strategii, která je dovede k úspěšnému cíli.
Ze zpětných vazeb od samotných hráčů vyplývá, že si na základě hraní hry uvědomují důsledky a rizika, které plynou z kriminální činnosti, patologických jevů či půjčování od nebankovních institucí a tato rizika jsou schopni reflektovat. Zároveň jsou po odehrání hra GhettOut identifikovat takovou životní strategii, která tato rizika minimalizuje.
Převzetí ceny - za Českou republiku Tomáš Hirt a Michaela Hirtová + představitelky vítězného finského projektu "KiVa - Anti Bullying Programme"
Prezentace počítačové hry GhettOut Tomášem Hirtem ve Stockholmu