Projekt Výměna zkušeností pomáhá začleňování dětí s handicapem mezi jejich zdravé vrstevníky

obrazek
28. června 2011 15:36, aktualizováno 14:36,

Dne 28.6.2011 se uskutečnilo slavnostní ukončení projektu „Výměna zkušeností při rehabilitační péči“ v prostorách Základní školy speciální v Plzni, pracoviště Tachovská 19, kde bylo v rámci projektu zřízeno rehabilitační centrum pro žáky školy.
Projekt za 100 000 euro byl spolufinancovaný Evropskou unií prostřednictvím Evropského fondu pro regionální rozvoj - přeshraniční spolupráce Cíl 3 Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2007 – 2013, Plzeňským krajem a státními prostředky z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj.
Slavnostního ukončení projektu se zúčastnili náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblasti školství, mládež a sport Jiří Struček, vedoucí odboru školství na KÚPK Jaroslava Havlíčková, Monika Čermáková (speciální školství KÚPK) a členové školské rady Základní školy speciální, Plzeň.
Spolupráce s bavorskou školou Papst Benedikt Schule ze Straubingu trvá již od 1.srpna 2008 v rámci projektu „Výměna zkušeností při rehabilitační péči“, který je spolufinancovaný Evropskou unií prostřednictvím Evropského fondu pro regionální rozvoj - přeshraniční spolupráce Cíl 3 Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2007 – 2013, Plzeňským krajem a státními prostředky z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj. Projekt je v hodnotě 100 000 euro.
Od září 2008 je na pobočce v Tachovské ulici zřízeno rehabilitační centrum. Cílem rehabilitační péče byla snaha o zlepšení životních možností žáků a naplnění Rehabilitačního vzdělávacího programu ZŠ speciální , v současné době programu Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami. Rehabilitační péči zajišťuje kvalifikovaná fyzioterapeutka, která si doplnila pedagogické vzdělání a speciálně pedagogické vzdělání a postupně si doplňuje rozšiřující kurzy terapeutických metod.
„Pro žáky s diagnózou dětská mozková obrna se využívá u mladších dětí „Vojtova metoda“, kdy princip terapie spočívá ve zdokonalování spolupráce centrální nervové soustavy a pohybové soustavy a u starších dětí pak „Bobathova metoda“, při které využíváme uvolňovacích či balančních cviků se zaměřením na možnost pohybu, nácviku sebeobsluhy a terapeutického krmení,“ říká ředitelka školy Věra Lomberská. Rehabilitační cvičení vede ke zvyšování svalové síly a kvality pohybu, úkony vyžadující zapojení jemné motoriky napomáhají nácviku sebeobsluhy. Samozřejmostí je individuální přístup ke každému dítěti.
„Dále tu využíváme hydromasážní vanu, provádíme parafínovou lázeň, míčkování, masáže, léčebnou tělesnou výchovu zaměřenou na vytahování kontraktur, uvolňování spasmů a správného držení těla,“doplňuje Věra Lomberská.
Postupně je vybavováno odborné rehabilitační pracoviště pro žáky s těžkým, středně těžkým mentálnlním postižením a kombinovaným postižením. Na české straně se v rámci projektu uskutečnily tyto aktivity: Nákup zařízení rehabilitačního pracoviště a vzdělávání pracovníka, který rehabilitaci provádí.
Školení fyzioterapeuta, který je současně pedagogickým pracovníkem a několika speciálních pedagogů doporučená partnerem. Výměnné pobyty speciálních pedagogů a rehabilitačních pracovníků za účelem předání zkušeností s rehabilitací žáků s těžkým, středně těžkým mentálním postižením a kombinovaným postižením.Výměnné pobyty bavorských žáků s postižením za účelem navštívit cizí stát, seznámit se s cizí měnou a cizím jazykem, v rámci možností uvědomění si kulturních shod a odlišností, pochopení odlišného přístupu zdravé populace k postiženým dětem - bezbariérovost, přístupnost kulturních zařízení, veřejných stravovacích prostor, hřišť upravených i pro handicapované děti.

Na bavorské straně se uskutečnily tyto aktivity:
Výměnné pobyty českých žáků s postižením za účelem navštívit cizí stát, seznámit se s cizí měnou a cizím jazykem, v rámci možností uvědomění si kulturních shod  a odlišností, pochopení odlišného přístupu zdravé populace k postiženým dětem  - bezbariérovost, přístupnost kulturních zařízení, veřejných stravovacích prostor, hřišť upravenýchi pro handicapované děti.Výměnné pobyty speciálních pedagogů a rehabilitačních pracovníků za účelem získání zkušeností s rehabilitací žáků s těžkým a hlubokým mentálním postižením a kombinovaným postižením.V rámci výměnných pobytů byly vždy navštíveny některé kulturní památky a akce v regionu za účelem poznávání kulturního dědictví obou zemí.

Přínosy projektu:
Spolupráce s bavorskou školou přispěla k lepší orientaci a integraci českých žáků s mentálním postižením v životě společnosti, ke správnému postoji k životu, zdravému životnímu stylu, zdravým mezilidským vztahům a k jejich uplatnění ve společnosti. Prováděním rehabilitace na novém pracovišti lze lépe pečovat o žáky s postižením, výrazně napomoci ke zlepšení jejich celkového zdravotního stavu, a tím také jejich lepší možnosti začlenění mezi jejich zdravé vrstevníky.
Zlepšení péče o české děti s těžkým, středně težkým mentálním postižením a kombinovaným postižením. Bylo by potřeba do budoucna zaměřit se i na jinou problematiku ohledně péče o děti s postižením a ujednotit tak péči o tyto děti v rámci EU. Největší rozdíly jsou v možnosti zaměstnávání dospělých lidí s postižením.Další spolupráce bude závislá na finančních podmínkách obou škol či na podávání nových projektů v oblasti výchovy a vzdělávání dětí s postižením. Během realizace projektu byla poznávána kultura sousedního státu a byly navázány neformální přátelské vztahy pedagogů obou škol, které přetrvají i do budoucna.

ředitelka V.Lomberská vítá J.Stručka a J.Havlíčkovou

M.Čermáková, V.Lomberská a J.Struček

ukázka rehabilitace

terapeutka M.Tobiášková při cvičení