Rozvoj dopravní infrastruktury v Plzeňském kraji

obrazek
07. března 2006 09:56, aktualizováno 08:56, Mgr. Jana Filípková
 

 

Rozvoj dopravní infrastruktury je pro Plzeňský kraj prvořadou záležitostí. Pozitivní vývoj v dalších odvětvích je totiž v zásadě podmíněn existencí kvalitní dopravní infrastruktury a z ní plynoucí  kvalitní dostupností celého území regionu.

 

 

1) Finanční prostředky na rozvoj dopravní infrastruktury

Prvním závěrem tohoto semináře je výzva k přehodnocení podílového rozdělení finančních prostředků EU ve prospěch oblasti dopravní infrastruktury – V současné době, kdy se ČR připravuje na nové programovací období 2007 – 2013, však není podíl plánovaných finančních prostředků na dopravní infrastrukturu v Plzeňském kraji dostačující.

Navrhujeme proto posílit finanční zdroje EU na rozvoj dopravní infrastruktury v období 2007 – 2013.  Dále navrhujeme zvýšit podíl regionálních programů (ROP) ze současného návrhu podílu 12% na 30% mj. s efektem navýšení objemu zdrojů pro financování rozvoje silnic II. a III. tříd s vědomím, že prostředky EU tento problém  sami osobě vyřešit nemohou.

Dále upozorňujeme, že stávající struktura zdrojů financování dopravních investic je neuspokojivá. Vybraná spotřební daň z minerálních olejů se do infrastruktury dopravy nevrací. Navrhujeme, zahrnutí spotřební daně do okruhu tzv. sdílených daní s tím, že  75% z výběru této daně by mělo být rozděleno mezi SFDI (ten dnes získává pouze 9,1% této daně), kraje a obce, kteří z této daně nezískávají nic a jejich výdaje na udržení sítě silnic II. a III. tříd a místních komunikací představují značnou rozpočtovou zátěž.

 

2) Význam komunikací I. třídy v Plzeňském kraji

Dálnice D5 se bezesporu stala významným přínosem pro Plzeňský kraj. V době přípravy dálnice D5 byly investice na silnicích I.tříd v regionu podceňována. Schválený rozpočet SFDI na rok 2006 pro plánované akce v Plzeňském kraji pak tento trend dále potvrzuje. Odhadovaná minimální potřeba ročního objemu prostředků pro rozvoj silniční sítě I.třídy v Plzeňském kraji do roku 2018 činí cca 1,4 mld. Kč (všechny plánované akce do roku 2018 počítají s celkovou investicí 16,9 mld. Kč). Současné prostředky určené pro rozvoj sítě silnic I. Tříd tomuto předpokladu zdaleka neodpovídají.

 

 

3) Definování prioritních regionálních projektů

Vedle evropsky významných projektů jako je dálnice D5 a III.železniční koridor, lze je nezbytné uvést projekty, které mají pro rozvoj Plzeňského kraje zásadní dopravní a ekonomický význam. Jedná se o:

§         Napojení jihozápadního prostoru Plzeňského kraje na dálnici D5 formou  zkvalitnění přeshraničního spojení s Bavorskem (sledování nové stopy silnice I/26), a modernizaci a elektrizaci železniční tratě Plzeň – Domažlice – Regensburg (Donau-Moldau Bahn).

§         Zlepšení dopravních systémů v severojižní ose Kralovicko – Plzeň – Klatovy (vedení silnice I/27 v nových parametrech mimo sídla, zlepšení železniční tratě ve stejném směru (Plzeň – Žatec, a kapacitně nedostatečné železniční tratě Plzeň-Klatovy-Železná Ruda, zejména dokončení elektrizace).

§         Nové technicky a především svému významu kapacitně odpovídající vedení silnic I/20, I/26 a I/27 městem Plzní s ohledem na změnu směru přepravních proudů a dlouhodobě neuspokojivý způsob vedení těchto komunikací po stávající silniční síti města, dokončení skeletu vnitřního a městského okruhu.

§         Zlepšení vztahu krajských center Plzně a Českých Budějovic z hlediska silničního (I/20) i železničního spojení.

§         Zlepšení kvality silničního spojení I/21 a I/22 (Horažďovice – Klatovy – Domažlice – Planá) včetně odvedení komunikace mimo centra zastavěných území a zlepšení železničního spojení a modernizací stávající trati.

§         Realizace staveb a stavebních úprav na silnicích II. a III.třídy v souladu se závěry Koncepce dopravy Plzeňského kraje, především přestavba a postupné dokončení aglomeračního a regionálního okruhu, rekonstrukce stávajících dopravně významných silnic zejména II.třídy, přeložky silnic v komplikovaných průjezdních místech v obcích i mimo ně.