Budova plzeňského hlavního nádraží opět slouží cestujícím

obrazek
04. ledna 2024 12:25, aktualizováno 14:45, Ing. Helena Frintová

V nejfrekventovanější stanici v západních Čechách dnes začala sloužit veřejnosti zrekonstruovaná budova. Rozsáhlý památkově chráněný objekt hlavního nádraží v Plzni prošel od dubna 2021 celkovou obnovou střech, obvodového pláště a interiérů. Stavba současně zkvalitní služby pro cestující a zvýší jejich komfort. K tomu mimo jiné přispěje i bezbariérový přístup do všech veřejných prostor. Celkové náklady dosáhly 1 miliardy korun.

V uplynulých letech prošlo modernizací rozsáhlé kolejiště plzeňského hlavního nádraží. Na jaře roku 2021 na ni navázala celková rekonstrukce budovy. „Tuto nepřehlédnutelnou stavbu můžeme označit jako srdce celé stanice, a to nejen s ohledem na její polohu prakticky uprostřed kolejiště. Cestujícím slouží už více než jedno století, proto si celkovou obnovu zasloužila. Západočeská metropole nyní díky Správě železnic získala další dominantu, na kterou mohou být Plzeňané právem hrdí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Celý objekt dostal novou střechu a fasádu, vše s důrazem na jeho památkovou ochranu. „Cílem prací bylo nejen vrátit lesk této stavbě, ale také zlepšit její vnitřní uspořádání, což ocení nejen cestující, ale i dopravní zaměstnanci. Díky rekonstrukci můžeme obsadit prostory, pro které dosud nebylo využití,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Jak dodává, součástí dolní haly bude multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop.


„Obnova hlavního nádraží v Plzni je korunou dlouholeté modernizace železničního uzlu Plzeň Správou železnic. Ostatně budova jako královská koruna i vypadá. Tato obnova je i symbolem vzájemné spolupráce Správy železnic, Plzeňského kraje a města Plzně v modernizaci železniční dopravy,“ uvedl náměstek hejtmana Pavel Čížek a dodal: „Správa železnic rekonstruovala budovu a kolejová vedení městem Plzeň, město vybudovalo přestupní terminál a Plzeňský kraj objednává moderní železniční vozidla. Již dnes je většina vlaků nových, klimatizovaných, nízkopodlažních. Výměna posledních starých vlaků za nové proběhne v letošním a příštím roce. Vlaky v Plzni zároveň vždy obsluhují více plzeňských zastávek a rozšiřují tak nabídku městské dopravy – např. jde o zastávku Slovany. Odměnou za vyšší kvalitu dopravy je pro všechny zúčastněné nárůst počtu cestujících.“

Ke snížení energetické náročnosti budovy přispěla výměna oken a dveří. Rozsáhlou přestavbou prošla horní hala, která se nachází v úrovni nástupišť. Ta bude sloužit nejen cestujícím jako obchodní pasáž s komerčními jednotkami po obou stranách. Zde se nachází také moderní veřejné toalety. K překonání poměrně velkého výškového rozdílu mezi vstupní a horní halou slouží nově eskalátory, které doplnil výtah.

Nový informační systém přispěje k lepšímu přehledu cestujících o odjezdech vlaků. Vše potřebné se dozví jak ve vstupní, tak i v horní hale. Nevidomí ocení hlasové majáčky, sluchově postižení pak zesilovací indukční smyčky. Ke zlepšenému pocitu bezpečí dopomůže komplexní osvětlení vstupní haly. V celém objektu bude instalován kamerový systém s přímým dohledem.

Zhotoviteli prací byly společnosti Metrostav DIZ, OHLA ŽS a AVERS. Celkové náklady stavby dosáhly 1 030 510 011 korun. Projekt Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy.


Galerie