Modernizace trati se Holýšovští obávat nemusejí

obrazek
09. dubna 2015 15:44, aktualizováno 14:44, Šárka Stará

Železniční spojení mezi Prahou a Mnichovem je součástí hlavní sítě transevropských tratí, a to jak pro nákladní, tak pro osobní dopravu. Podle Evropské komise, české i bavorské vlády, hospodářských komor i Plzeňského kraje je jednou z priorit rozvoje mezinárodní železniční sítě. Aby toto klíčové dopravní spojení odpovídalo současným požadavkům a potřebám, plánuje česká i bavorská strana modernizaci trati. Ta však vyvolala zejména mezi občany Holýšova obavy, že s ní budou spojeny rozsáhlé zábory pozemků. Proto přijeli do Holýšova ve středu 8. dubna představit nejpravděpodobnější z navrhovaných variant modernizace zástupci Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Pavel Paidar a Jaromír Tvrdík. Ti vyvrátili obavy občanů a vysvětlili, že modernizace  rozsáhlejší zábory pozemků v okolí trati nepřinese.  Prezentace záměru se zúčastnil i náměstek hejtmana Plzeňského kraje Jaroslav Bauer.   

 


(zleva) starosta Holýšova Jan Mendřec, autor technického řešení projektu Jaromír Tvrdík, technický náměstek ředitele pro techniku Pavel Paidar a náměstek hejtmana Plzeňského kraje Jaroslav Bauer 

„Pokud nějaké zábory budou nutné, budou minimálního charakteru, a to kvůli protihlukovým stěnám a trakčním stožárům,“ konstatoval technický náměstek ředitele pro techniku SŽDC Pavel Paidar s tím, že v lokalitě Holýšova nedojde ke zdvojkolejnění trati, kterého se místní obávali.

Celá koncepce závisí podle Paidara do značné míry na tom, jak bude trať vypadat v sousedním Německu. V současné době je v Holýšově jednokolejná, neelektrizovaná trať, kde vlak projíždí rychlostí do 100 km/h. Po modernizaci by měla být trať elektrifikovaná, což zvýší maximální možnou rychlost až na 160 km/h u vlaků typu pendolina (elektrických vlaků s aktivním naklápěním vozové skříně) a 140 km/h u standardních expresních vlaků a zkrátí dobu cesty expresních vlaků mezi Plzní a Domažlicemi na 35 minut. Předpokládaná realizace projektu je v letech 2019 - 2025. 


V holýšovském kinosále se sešly dvě stovky lidí.

Zástupci SŽDC tak  obavy z rozsáhlejších záborů rozptýlili s vysvětlením, že ke zdvojkolejnění trati v tomto úseku nedojde. „Stále ale budeme chtít chránit pozemky podél trati pro případnou budoucí vysokorychlostní trať, ale v současném projektu s jejich využitím nepočítáme,“ uvedl Pavel Paidar. „Územní plán kraje, který s variantou rozšiřování počítal, tak zůstává beze změn. Občané se nyní zásadních změn obávat nemusejí, nicméně tato plocha bude i nadále chráněna,“ upozornil náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy Jaroslav Bauer.