Severozápadní obchvat Klatovy slouží řidičům

obrazek
27. září 2012 18:13, aktualizováno 17:13,

Téměř tři kilometry dlouhý obchvat Klatov byl dne 27.9.2012 slavnostně otevřen. Stavba za 250 milionů korun, která byla spolufinancována Evropskou unií, uleví obyvatelům obcí od nákladní dopravy a zajistí optimální obslužnost průmyslové zóny a bytové zástavby.

Stavba obchvatové komunikace s názvem „III/0228 přeložka Klatovy, Pod Borem – Tajanov“ (severozápadní obchvat Klatov), která byla zahájena v březnu 2011, přispěje ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy v průtazích obcemi. Ke zlepšení situace v obcích dojde i z hlediska životního prostředí. Počítá se totiž s tím, že obchvat stáhne denně z centra Klatov kolem dvou tisíc automobilů. Dosud středem města projíždělo každý den zhruba 22 tisíc vozidel.

„Tato stavba pomůže zklidnit Klatovy a to je dobrý počin k tomu, aby se v Klatovech lépe žilo. Jsou tu ale i další aspekty, které tomu pomohou. Včera se otevíral kruhový objezd u nemocnice v Klatovech, kde jsme s ministrem Dobešem řešili problematiku důležité spojnice - silnice I/27, která je státní a pan ministr slíbil, že bude navrhovat projektování dalšího přídavného pruhu. To znamená, že by tam mohly být 3 pruhy podle francouzského modelu, který teď ministerstvo dopravy razí, a já doufám, že tento projekt se ministerstvu podaří dostat do priorit příštího plánovacího období. V takovém případě by se tato komunikace mohla zbudovat někdy po roce 2014,“ říká hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec.

Dnes dokončená stavba navazuje na první část obchvatu Klatov o délce 1,5 kilometru, který byl postaven v roce 2007 (jedná se o úsek od silnice I/27 směr Plzeň). Nově vybudovaná přeložka propojí silnice I/22 a I/27.

Dokončený úsek obchvatové komunikace je dvouproudý se třemi okružními křižovatkami a čtyřmi mostními objekty. Dva z nich jsou zcela nové (most přes Drnový potok, most přes Tupadelský potok) a dva stávající (vybudované v roce 1977 – most přes Úhlavu a inundační most před obcí Tajanov) nyní prošly rekonstrukcí. Napojení na silnici I/22 je vyřešeno také okružní křižovatkou.

Součástí stavby bylo kompletní odvodnění komunikace, přeložky inženýrských sítí vyvolané stavbou (vodovod, plynovod, kanalizace, telefonní kabely a meliorační zařízení). Zároveň se také instalovala protihluková opatření, vyřešilo se veřejné osvětlení intravilánového úseku a okružních křižovatek, výsadba doprovodné zeleně a vybudování účelových komunikací, které umožní úrovňové napojení a přístup k okolním pozemkům.   

Celkové náklady na stavbu nové části obchvatu Klatov činí 250 milionů korun, z toho stavební část 221 milionů a dalších 29 milionů byly náklady na vypořádání pozemků a další služby. 92,5 % nákladů (tj. cca 230 mil. Kč) se podařilo pokrýt z fondů EU prostřednictvím Regionálního operačního programu NUTS II Jihozápad, zbytek hradil Plzeňský kraj prostřednictvím Správy a údržba silnic Plzeňského kraje. Město Klatovy se na akci podílelo zajištěním výkupu pozemků.

Zhotovitelem stavby bylo sdružení firem STRABAG a.s., Bögl a Krýsl, k.s. a Silnice Klatovy a.s. Projekt na stavbu zpracovala projekční kancelář ing. Petra Zítka Zítek-IP projekt s.r.o..

slavnostní přestižení pásky zleva: náměstek I.Grüner, starosta města R. Salvetr, hejtman M. Chovanec, poslanec J. Látka, náměstek J. Bauer, ředitel SÚS PK  S. Liška a ředitel oblasti Plzeň firmy STRABAG P. Klas