Šprechtíme aneb jeden den s němčinou v Plzni

obrazek
20. listopadu 2014 15:18, aktualizováno 14:18, Mgr. René Zeithaml

Plzeň patřila ve čtvrtek 14. listopadu 2014 němčině. Na několika místech po celém městě se konala hudební či vzdělávací setkání s německým jazykem, a to v rámci populárně vzdělávací kampaně šprechtíme, jíž do Plzně tradičně přiváží Goethe-Institut ve spolupráci s velvyslanectvím Spolkové republiky Německo, Rakouským velvyslanectvím a s dalšími partnery.

Čtrnáctý listopad přivítala Plzeň s písničkářkou Martinou Schwarz, která po ránu probudila v Německé knihovně nejen děti," komentuje Tomáš Moravec z Goethe-Institutu: „Zhruba dvacítka dětí ve věku 3-5 let si zde mohla prostřednictvím písniček, říkadel a her vyzkoušet němčinu tak trochu jinak a přesvědčit se, že jazyk se dá učit i intuitivn," dodává Moravec.

Na odlišnou cílovou skupinu byl zaměřen odpolední program v kulturním domě Jas. Vystoupila zde slavná devítičlenná hiphopvá skupina EINSHOCH6, která nechala v nabitém sále chladnými jen málokoho: „Byli skvělí a líbilo se mi na nich úplně všechno," komentuje třináctiletá Jana Mazourová z Plzně. „Nejlepší je ta atmosféra, je pořádný hiphop," raduje se její spolužačka ze 13. ZŠ v Plzni Anička Nguyenová. Mnichovská kapela EINSHOCH6 přijela do Plzně na speciální žádost Goethe-Institutu a rozezněla slovanský kulturní dům svým charakteristickým hiphoperským stylem, netypicky inspirovaným u vážné hudby.

Plzeňský Den s němčinou však nabídl i klasičtější vzdělávací aktivity: kromě hudebních vystoupení byla na programu i setkání učitelů němčiny s odborníky na vzdělávání rozhlasové stanice Deutsche Welle. Významnou součástí dne byl společenský oběd tří desítek ředitelů a ředitelek základních škol Plzeňského kraje s partnery kampaně šprechtíme, včetně vyslance Rakouského velvyslanectví pana Martina Gärtnera. Den zakončila přednáška dr. Merkelbacha z Jazykového centra Technické univerzity v Darmstadtu k tématu mnohojazyčnosti v Evropě a Asii.

Jazyková kampaň šprechtíme vychází z předpokladu, že znalosti cizího jazyka jsou v pracovním světě klíčem k úspěchu. Dorozumět se se sousedy je přitom obzvláště důležité. Němčina, jež je mateřštinou téměř 90 milionů lidí v Evropské unii, tedy dvaceti procent všech občanů EU, se stává nejčastěji používaným mateřským jazykem v rámci Evropské unie. Cílem kampaně je popularizovat německý jazyk v České republice, podporovat jeho výuku na školách, informovat o možnostech, které znalost němčiny různým cílovým skupinám nabízí.