Za poskytování ICT služeb zřizovaným organizacím získal kraj cenu Ministerstva vnitra

obrazek
26. února 2013 14:15, aktualizováno 13:15, Mgr. René Zeithaml

Již v roce 2011 začal Plzeňský kraj nově centralizovat služby v oblasti IT zřizovaným organizacím. V roce 2012 začal systém fungovat naplno. Na Národní konferenci kvality konané v Brně získal Plzeňský kraj za tyto služby Cenu za inovaci ve veřejné správě 2012.

 „V praxi jde o to, že pro Správu a údržbu silnic PK, Zdravotnický holding, a Centrální nákup zajišťuje Plzeňský kraj kompletní služby v oblasti IT. Máme tak na starosti například údržbu počítačů, telefonů, kopírek, provozování aplikací a další služby v oblasti informačních technologií," vysvětluje náměstek hejtmana pro regionální rozvoj, fondy EU a informatiku Ivo Grüner. Za toto inovativní řešení převzali v úterý 19. února 2013 v Brně zástupci Plzeňského kraje Cenu za inovaci ve veřejné správě 2012. Slavnostní vyhlašování vítězů Cen ministerstva vnitra za kvalitu a inovaci se uskutečnilo v rámci 9. ročníku Národní konference kvality ve veřejné správě (19. – 21. 2. 2013). Vedle Plzeňského kraje v soutěži uspělo i město Plzeň s projektem Integrace cizinců na úrovni samosprávy nebo města Studénka a Strakonice.   

Sjednocení služeb přineslo především významné snížení nákladů vydávaných na tyto služby. „Pokud by zmiňované organizace zajišťovaly ICT infrastrukturu a služby vlastními silami, bylo by nutné najmout 7 – 8 zaměstnanců nebo objednat externí služby v odpovídajícím rozsahu. To díky centralizaci nebylo potřeba. Kromě toho jsme uspořili náklady na serverovou infrastrukturu v hodnotě nejméně čtvrt milionu korun a několik desítek tisíc každý měsíc," uvádí Ivo Grüner přínos zvoleného řešení.

Vedle finančních úspor přinesla centralizace zvýšení kvality poskytovaných služeb. Jednotlivé organizace mají nyní daleko vyspělejší ICT prostředí, došlo například k virtualizaci desktopů, takže uživatelé najdou svoji pracovní plochu kdekoliv, zaměstnanci mají také přístup k databázi právních předpisů nebo k evidenci smluv a faktur. Byl také například sjednocen informační systém okresních organizací SÚS PK, tak aby měly jeden systém účetnictví, skladového hospodářství, sledování výkonů apod.  

Významným faktorem, který podpořil rozhodnutí o centralizaci poskytování ICT služeb, bylo budování komunikační infrastruktury CamelNET – datové optické sítě ve vlastnictví Plzeňského kraje, která slouží k vysokokapacitnímu propojení krajem zřizovaných organizací, měst a obcí na území kraje a v neposlední řadě i jednotlivých služeben složek integrovaného záchranného systému.