Žáci v rokycanské škole se učí dotykem

obrazek
14. října 2014 12:52, aktualizováno 11:52, Mgr. Alena Marešová

Škola dotykem je název projektu, do kterého se zapojila ZŠ T. G. Masaryka v Rokycanech, a díky němuž mohla být dnes slavnostně otevřena třída plná digitálních technologií, kterou žáci od začátku školního roku využívají. Projekt Škola dotykem získal záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a jeho cílem je zkoumat vlivy a přínosy dotykových technologií ve výuce.

V moderní třídě se v rámci projektu Škola dotykem učí 25 žáků 7. A. Využívat ji budou také žáci 7. B a 9. A. V průběhu školního roku budou společně s učiteli používat aplikace a vytvářet interaktivní materiály, které ukážou možnosti využívání dotykových zařízení ve školách. Všechny výstupy budou dostupné na stránkách projektu www.skoladotykem.cz. V úterý 14. října oficiálně předali učebnu ředitelce, učitelům, a především dětem, zástupci neziskové organizace EDULAB a společnosti Samsung za přítomnosti představitelů města Rokycany a Plzeňského kraje.

„Mezi učiteli je o využití tabletů ve výuce velký zájem, po počáteční nejistotě brzy zavládla radost nad rychlými pokroky. Po dvou týdnech usilovné práce si ti nejzkušenější připravili pro ostatní předvedení práce s tablety. Naučili se využívat dotykovou obrazovku jak k prezentaci, tak například k přenosu žákovských obrazovek. Čeká nás ale ještě spousta práce, abychom se naučili využívat všech možností, které nám tato zařízení nabízejí," uvedla Alena Halířová, ředitelka školy.

„Digitální technologie jsem se během své učitelské praxe snažil využívat co nejčastěji. Žáci nový přístup přijali s radostí. V každodenním životě chytré telefony a tablety používáme zcela běžně, nevidím proto důvod, proč bychom je při vstupu do třídy měli vypínat a tvářit se, že neexistují. Rychlý přístup k informacím, kreativita a interaktivní vyučování jsou synonyma moderní školy. Při tom všem však nesmíme zapomínat na osobnost učitele, která je ve škole nenahraditelná,“ řekl Michal Orság, učitel a projektový manažer neziskové organizace EDULAB.

„Domnívám se, že využívání digitálních technologií ve výuce je velký přínos jak pro žáky, tak pro učitele. Děti jsou zvyklé používat tablety doma spíše k jiným než vzdělávacím účelům, ve škole zjistí, že je to dobrá vzdělávací pomůcka a navíc poměrně zábavná,“ uvedl náměstek hejtmana Plzeňského kraje Jiří Stuček, který se spolu s náměstkyní Zdeňkou Liškovou slavnostního otevření digitální třídy zúčastnil.

Součástí projektu Škola dotykem je také realizace empirického výzkumu, jehož cílem je zjistit přínos dotykových technologií ve výuce. Výzkum zároveň zmapuje vnímání a postoje žáků a učitelů k těmto moderním pomůckám pro výuku.

Realizátorem projektu Škola dotykem je nezisková organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB) s podporou Samsung Electronics Czech and Slovak, které daly 12 školám v České republice k dispozici celkem 350 tabletů, 12 interaktivních obrazovek a další potřebné technologické i softwarové vybavení.